Czym się różnią silniki wysokoprężne od silników benzynowych?
Samochody z silnikami wysokoprężnymi oraz benzynowymi wciąż dominują na polskich drogach. Czym jednak dokładnie różnią się od siebie oraz z czego to wynika? Serdecznie zachęcamy do lektury i poznania szczegółowych informacji.
Charakterystyka pracy silnika benzynowego i wysokoprężnego
Główną cechą jednostki benzynowej jest to, w jaki sposób ma miejsce zapalenie się mieszanki paliwowo-powietrznej. W takim silniku konieczne jest dostarczenie iskry do cylindra dokładnie wtedy, gdy tłok jednostki spręża mieszankę. Taka iskra dostarczana jest przez świecę zapłonową.
Inaczej wygląda to w przypadku silników wysokoprężnych w których taka iskra nie jest potrzebna. Zapłon następuje bowiem w sposób samoczynny, wskutek wysokiego ciśnienia, które pojawia się dzięki tłokowi sprężającemu mieszankę.
Różnice w zakresie momentu obrotowego
Warto wspomnieć również o kwestii momentu obrotowego, który także odróżnia te jednostki napędowe. Generalnie jednostki napędzane benzyną swoją pełną moc osiągają przy obrotach na poziomie od 5000 do 6500 tys. obrotów na minutę. Natomiast dla wysokoprężnych zakres ten jest niższy i wynosi od 3500 do 4000 tys.
Jakie są ich zalety oraz wady?
Wiemy już, co odróżnia każdy z tych wariantów. Czas wspomnieć więc o ich wadach oraz zaletach. Atutem jednostek wysokoprężnych jest przede wszystkim mniejsze spalanie aniżeli benzynowych, choć w przypadku najnowocześniejszych silników granica ta nieco się zatarła. Wadą natomiast jest niższa trwałość. Natomiast jednostki benzynowe są tańsze, a także można zamontować w nich LPG. Ich wadą jest zaś wyższy koszt eksploatacji.
Masz problem z układem napędowym w samochodzie? Wykonujemy m.in. usługi takie jak regeneracja wałów napędowych, skontaktuj się więc z nami, aby poznać szczegółowe informacje.