Awarie hamulców w samochodach osobowych – jakie dają objawy?
Możemy wyróżnić wiele układów, które wpływają na sprawność i bezpieczeństwo samochodu. Jednym z najważniejszych jest bez wątpienia układ hamulcowy. To właśnie od niego często zależy nie tylko komfort jazdy, ale również zdrowie, a nawet życie kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Właściciele aut powinni dbać o hamulce i regularnie je serwisować. Jakie są objawy typowych awarii hamulców i kiedy należy udać się z pojazdem do mechanika samochodowego?
Świecąca się kontrolka ABS i charakterystyczne „bicie”
Właściciele samochodów osobowych zwykle są świadomi, że konieczna jest regularna wymiana klocków czy tarcz hamulcowych w pojazdach. Czasami jednak zdarza się tak, że pojazd ulega awarii pomiędzy planowanymi serwisami. Po zauważeniu jakichkolwiek niepokojących objawów należy niezwłocznie udać się do autoserwisu. Układ ABS jest niezwykle pomocny podczas hamowania czy skręcania na śliskiej nawierzchni.
Warto jednak wspomnieć, że nie jest bezawaryjny. Kierowca jest informowany o jego niesprawności poprzez komunikat widoczny na desce rozdzielczej w postaci kontrolki. Mimo tego, że z kontrolką można jechać dalej, należy zgłosić się do warsztatu samochodowego, gdyż naprawa układu hamulcowego może okazać się konieczna. Kolejnym objawem jest uczucie charakterystycznego „bicia” podczas hamowania, które zwykle jest spowodowane zużytymi bądź uszkodzonymi tarczami albo klockami hamulcowymi. Kierowca może zauważyć też hałasy i wibracje.
Co jeszcze może oznaczać, że hamulce uległy awarii?
Kolejnym objawem, który może sugerować, że hamulce uległy awarii, jest staczanie się pojazdu pomimo tego, że hamulec ręczny został zaciągnięty. Często okazuje się, że wystarczy go wyregulować, jednak może się też okazać, że została zerwana linka. Jeżeli podczas jazdy nagrzewają się hamulce i felgi, może okazać się, że zaciski hamulcowe są skorodowane.
Wówczas konieczny będzie zakup części zamiennych i wymiana na nowe. Kolejnym objawem pedał hamulca, który „wpada” w podłogę. Taki problem jest poważny, ponieważ zwykle jego przyczyną jest brak ciśnienia w układzie, a co za tym idzie – uszkodzony przewód elastyczny albo metalowy